Toscakaka

Vaknade av mej själv imorse, helt utvilad. Nu har jag redan hunnit städa köket och vardagsrummet, duschat och snart ska jag laga lite lunch. Sen ska jag och Nova gå till affären och hanlda lite. Tänkte att vi skulle försöka baka en falsk toscakaka lite senare. Det är ju så tråkigt väder ute så då känns det bra att baka lite så at Nova får nått roligt att göra en stund. Jimmy skulle jobba hela dagen då han har vart tvungen att avboka massa kunder av olika anledningar.


Chokladkaka:

4 ägg

6 dl strösocker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

8 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

2 krm salt

175 g smör


Toscasmet:

75 g smör

2 dl strösocker

1½ dl grädde

1 dl ljus sirap

200 g riven kokos

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i alla övriga ingredienser, och sist det smälta smöret. Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 12-15 minuter mitt i ugnen, 200°

Blanda samman ingredienserna till toscasmeten i en kastrull. Koka upp under omrörning.

Ta ut kakan. Bred toscasmeten över kakan och grädda sedan i ytterligare 10 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor.

Det blir bäst om man väntar lite innan man lägger på toscasmeten på den varma kakan, då blir det ett jämt lager.

 

                                                        tosca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0